ЛЕКАРСТВЕНА АЛЕРГИЯ

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ

Медикаментозните (лекарствени) алергии са резултат на имунна реакция към даден лекарствен продукт или към неговите матаболити (нови молекули, образувани при преработването на лекарството от страна на организма). За щастие тези алергични реакции са по-рядко срещани.

Тук отново съществуват псевдо-реакции към предозиране или нежелани ефекти от употребата на лекарството (сънливост, диария и т.н.), които често са описани в листовките за пациента, придружаващи лекарствата.

Алергичната реакция настъпва след приема на лекарството обикновено в рамките на няколко дни. Най-често имунен отговор се появява на втори, трети ден, но е възможно да се отключи и 2 седмици след употребата на дадения лекарствен препарат. Това затруднява категоричното установяване на медикаментозна алергия.

При голяма част от пациентите медикаментозната алергия се изразява в обрив по кожата – екзантем.Често започва с поява на червени петна по ръцете и краката, които в по-късен етап се разпространяват по торса. Те са свързани и с много силен сърбеж. Други симптоми са:

  • изтичане на воднист секрет от носа – ринит или запушване на носа поради оток на лигавицата, кихане;

  • кашлица и затруднено дишане, възможна е поява на астматичен пристъп;

  • реакция от страна на стомашно-чревния тракт – повръщане, колики, диария.

Други алергични симптоми могат да варират от лек сърбеж и копривна треска до треска и повръщане. Инжектирането на лекарства е по-вероятно да предизвика реакция, отколкото устно. Спирането на лекарствата предизвикали реакцията обикновено води до преустановяването й.

Сред най-честите причинители на алергични реакции са:

  • Пеницилин и неговите производни (антибиотици)- симптомите обикновен осе изразяват в кожен обрив. В редки случаи може да се стигне до анафилактичен шок и хоспитализация

  • Аналгетици – обезболяващ (аспирин)

  • Нестероидни препарати

  • Противовъзпалителни препарати